De vertragingen in de IT systemen voor Testen voor Toegang zijn naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een hackpoging van buitenaf. Op vrijdagochtend werden onregelmatigheden vastgesteld in het IT systeem. Hierop zijn onmiddellijk maatregelen genomen om systemen veilig te stellen en vergelijkbare hackpogingen uit te sluiten. Niets wijst erop dat de aanvallers toegang hebben gekregen tot het systeem of data. Wel ontstonden door het voorval vertragingen in het verwerken van testuitslagen waardoor bij meerdere locaties wachtrijen ontstonden.

Tom Middendorp, Bestuursvoorzitter van Stichting Open Nederland: “Duizenden mensen kijken er naar uit om voor het eerst in maanden weer een avond te gaan stappen en veel testlocaties zijn vandaag volgeboekt. Het is dan ook zeer teleurstellend om te zien dat iemand dit van buitenaf probeert te verstoren. Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit en we hebben dit meteen kunnen adresseren maar dit gaf wel vertragingen waardoor sommige mensen nu langer op hun testuitslag moeten wachten. Wij doen er dan ook alles aan om de achterstand weg te werken zodat iedereen straks van een mooie avond uit kan genieten.”

Stichting Open Nederland voert met externe partijen verder onderzoek uit naar de aanvalspoging.

white printer paperr

434.000 afspraken voor testen voor toegang

In de week van maandag 11 t/m zondag 17 oktober werden 434.000 afspraken geboekt voor Testen voor Toegang. Op vrijdag boekten 104.000 mensen een testafspraak. Zaterdag was wederom