Testcapaciteit verhoogd tot meer dan 400.000 testen per dag

Stichting Open Nederland verwacht met de ingang van zaterdag 25 september een toename van de testvraag. Voor de komende weekenden is daarom met de testaanbieders gewerkt aan een verhoogde testcapaciteit.

Naast de reguliere testlocaties worden er 6 XL-testlocaties ingezet in Alkmaar, Amsterdam, Groningen, Den Haag, Maastricht en Tilburg. Ook zijn er testlocaties ingericht op Vlieland en Schiermonnikoog. In totaal zijn er ruim 120 testlocaties operationeel. Hiermee kan vrijwel iedereen binnen 30 minuten een testlocatie bereiken. Voor 9 op de 10 mensen geldt dat het maximaal 20 minuten rijden is naar de teststraat.

“Nu Nederland weer wat verder open gaat willen wij ervoor zorgen dat iedereen er straks weer op uit kan” zegt Pier Eringa, Voorzitter van Stichting Open Nederland. “Wij hebben daarom samen met de testaanbieders keihard gewerkt om hierop voorbereid te zijn en zullen alle aangesloten testlocaties in het land hiervoor inzetten.”

Op zaterdag 25 september, zaterdag 2 oktober en zaterdag 9 oktober worden de openingstijden verlengd naar 7:00 tot 23:00 uur. Daarmee kunnen op deze dagen landelijk tot 430.00 testen worden afgenomen. Op vrijdag 1 en vrijdag 8 oktober kunnen tot 407.000 mensen terecht voor een test.

Voor de periode vanaf 11 oktober loopt een Open House marktuitvraag voor testaanbieders. Vanaf dan worden testaanbieders per test betaald en kunnen zij zelf aangeven waar, wanneer en hoeveel personen zij kunnen testen. Zo kan de markt inspringen daar waar er vraag is naar coronatesten.

Bezoekers zonder symptomen die een Coronatest nodig hebben kunnen deze gratis boeken via www.testenvoortoegang.org en hun negatieve testuitslag omzetten in een coronatoegangsbewijs via de CoronaCheck-app of via www.coronacheck.nl.