electronic wire lot

Recorddrukte Testen voor Toegang in eerste weekend na verdere versoepelingen

Afgelopen weekend zijn een record aantal mensen getest via Testen voor Toegang. In totaal boekten 227.000 mensen tussen vrijdag en zondag een test. Zaterdag was de drukste dag tot nu toe met uiteindelijk 130.000 boekingen, waarvan het grootste deel voor uitgaansgelegenheden. Ondanks vertragingen in het IT systeem na een hackpoging op vrijdag konden de meeste mensen terecht. Wel kregen veel mensen hun testuitslag later binnen.

De IT systemen kampten vrijdag en zaterdag met vertragingen waardoor op een aantal locaties achterstanden ontstonden bij het invoeren van testresultaten. Er is zaterdag tot diep in de nacht gewerkt door de testaanbieders om deze achterstanden weg te werken en verreweg het grootste deel van de 130.000 mensen ontving diezelfde dag nog hun testuitslag. Enkele duizenden mensen ontvingen hun testuitslag pas in de nacht of zondagochtend en circa 2.500 uitslagen konden uiteindelijk niet meer worden verstuurd.

“We kijken terug op een bewogen weekend” zegt Tom Middendorp, Voorzitter van Stichting Open Nederland. “Aan de ene kant konden meer dan 200.000 mensen dankzij toegangstesten de 1,5 meter weer even los laten en genieten van een avond uit. Tegelijk moesten we dit weekend een extra controle doen op de IT-systemen als gevolg van de hackpoging. De testaanbieders en hun teams hebben dit weekend echt alle zeilen bijgezet om iedereen op tijd hun testbewijs te sturen. Helaas was dit voor een kleine groep niet meer mogelijk en wij begrijpen heel goed dat mensen daar van balen.”

De IT problemen werden in de loop van zaterdag opgelost en Stichting Open Nederland voert deze week aanvullende stress-testen uit van de IT systemen. Stichting Open Nederland heeft contact met de cyber security afdeling van de politie over de hackpoging.

Gebruik CoronaCheck-app

Stichting Open Nederland heeft ook vragen ontvangen over de mogelijk gebruik van papieren of alternatieve testbewijzen. Op basis van Testen voor Toegang kan alleen een geldige QR code worden aangemaakt in de CoronaCheck-app nadat een test is verwerkt in het systeem én de gebruiker een e-mail met de negatieve uitslag heeft ontvangen. Andere methoden kunnen niet worden omgezet in een geldige QR code en ook niet uitgelezen worden aan de deur. Het blijft daarom belangrijk dat alle organisatoren en horecagelegenheden die gebruik maken van toegangstesten de CoronaCheck Scanner gebruiken om toegangsbewijzen uit te lezen volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid.

Meer informatie over Coronatoegangsbewijzen en de werking van de CoronaCheck-app van VWS is te vinden op https://coronacheck.nl/nl/