Nieuws: zeven aanbieders ingeloot voor opschaling testcapaciteit sociale activiteiten

Stichting Open Nederland zal in mei met 7 partijen een extra capaciteit van 120.000 testen per dag realiseren voor de inzet van coronatoegangsbewijzen voor sociale activiteiten. Dit is de uitkomst van een Open House marktuitvraag waarvoor vandaag een loting plaatsvond.

In totaal hadden zich 44 partijen ingeschreven, waarvan er 17 voldeden aan de voorwaarden zoals voldoende expertise, de juiste ICT capaciteiten en prijsstelling. Voor alle zeven regio’s hadden zich meerdere partijen gekwalificeerd en er is daarom door een notaris geloot om per regio één partij aan te wijzen.

In overleg met de partijen en met het ministerie van VWS zal worden gekeken op welke locaties teststraten worden ingericht of opgebouwd voor evenementen vanaf mei.

Marktuitvraag voor meer testcapaciteit

Om mensen weer een kans te geven om veilig aan sociale activiteiten en evenementen deel te nemen werkt Stichting Open Nederland in opdracht van het ministerie van VWS aan het opbouwen van een testcapaciteit van 400.000 testen per dag voor het programma Testen voor Toegang.

De testcapaciteit voor de pilotfase in april is belegd bij Lead Healthcare. Voor de volgende fase in mei wordt de markt betrokken om de testcapaciteit uit te bouwen. Op 7 april is hiervoor een Open House marktuitvraag gestart om een capaciteit van 120.000 testen per dag te realiseren. In mei zal een tweede Open House aanvraag worden gestart voor een capaciteit van nog eens 105.000 testen per dag. De resterende capaciteit van 175.000 testen per dag zal worden afgenomen in XL-teststraten.

Overzicht van testaanbieders per regio

Regio Testaanbieder
Friesland, Groningen, Drenthe en IJsselland Tunica Trading B.V.
Gelderland-Midden, Noord-Oost-Gelderland en Twente Daza B.V.
Flevoland, Gooi- en Vechtstreek en Utrecht Ecolog Deutschland GmbH
Amsterdam-Amstelland, Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland Bobeldijk VAW B.V. (Coronasneltestnederland)
Haaglanden en Hollands Midden Check B.V.
Brabant-Noord , Brabant-Zuidoost, Gelderland-Zuid, Limburg-Noord en Zuid-Limburg Platalea B.V. (Wij Testen Op Corona)
Midden- en West-Brabant, Zeeland, Zuid-Holland Zuid en Rotterdam-Rijnmond Spoedtestcorona