man in blue jacket wearing yellow hard hat

Eerste testaanbieders starten met testen ter ondersteuning van de GGD via Stichting Open Nederland

Vandaag starten de eerste locaties die zijn aangesloten bij Stichting Open Nederland met testen ter ondersteuning van de GGD. Tot nu toe zijn hiervoor circa 50 locaties aangemeld van meer dan 10 testaanbieders die nu na elkaar worden aangesloten. De verwachting is dat daarmee eind deze week een extra capaciteit van 50.000 testen per dag beschikbaar komt.

De GGD gaf eerder deze week aan dat zij niet verder kunnen opschalen in testafnames omdat de maximale labcapaciteit is bereikt. Testaanbieders die zijn aangesloten bij Stichting Open Nederland kunnen sinds vandaag locaties inzetten ter ondersteuning van de GGD en de opbouw van de operatie is daarmee in volle gang.

Testafspraak nog steeds via de GGD

Mensen die een test willen boeken doen dit nog steeds via het landelijke nummer of website van de GGD (coronatest.nl). Indien er in een regio op korte termijn geen plek is, krijgen mensen vanaf vandaag de optie om een gratis test te boeken bij een commerciële testaanbieder die is aangesloten bij Stichting Open Nederland. De test wordt dan afgenomen met een door het RIVM gevalideerde antigeentest en je ontvangt het resultaat binnen 2 uur van de testaanbieder.

Extra eisen

Locaties die worden ingezet ter ondersteuning van de GGD moeten aan een aantal extra eisen voldoen omdat veel mensen die zich laten testen via de GGD op dit moment besmet blijken met corona. Zo mag de locatie alleen gebruikt worden ter ondersteuning van de GGD en bijvoorbeeld niet tegelijkertijd voor Testen voor Toegang of andere doeleinden worden gebruikt.

Testen voor Toegang

Testen voor Toegang blijft beschikbaar voor mensen die een coronatoegangsbewijs nodig hebben. Wel is het vanwege de publieke gezondheid belangrijk dat mensen die klachten hebben, of zich om andere redenen laten testen dan het verkrijgen van een coronatoegangsbewijs, altijd een afspraak maken via de website van de GGD en zich niet laten testen via Testen voor Toegang.

Er zijn in totaal meer dan 800 testlocaties aangesloten bij Stichting Open Nederland en daarmee is er voldoende capaciteit om zowel de GGD te ondersteunen als capaciteit te bieden voor Testen voor Toegang.