people watching soccer arena

In 2021 meer dan 7 miljoen bezoekers dankzij Testen voor Toegang

In 2021 werden meer dan 7 miljoen gratis testen uitgevoerd voor het programma Testen voor Toegang zodat mensen weer een café, sportwedstrijd of andere sociale activiteit konden bezoeken. De vraag naar testen was sterk afhankelijk van het kabinetsbeleid en de vaccinatiegraad en Testen voor Toegang ontwikkelende zich dit jaar steeds verder om hier flexibel op te kunnen spelen. Zo werden uiteindelijk 850 locaties opgebouwd en konden mensen in 2021 met een toegangstest onder andere naar het Eurovisie Songfestival, het EK voetbal, de Grand Prix in Zandvoort of gewoon weer uit eten.

Pier Eringa, voorzitter van Stichting Open Nederland:  “Een jaar geleden stond het testen nog in de kinderschoenen en nu kan iedereen in Nederland binnen een half uur reizen een gratis testafspraak maken voor een activiteit wanneer dit nodig is. Dat is een prestatie waar wij als Stichting trots op zijn, maar waar vooral ook alle testaanbieders en de duizenden mensen in de teststraten een fantastische bijdrage aan hebben geleverd. Natuurlijk willen we de pandemie snel weer helemaal achter ons laten, maar tot die tijd blijven we ons keihard inzetten zodat mensen er met een gratis test weer veilig op uit kunnen wanneer de situatie en het beleid dit toelaten.”

Testen voor Toegang werd begin van het jaar opgezet door Stichting Open Nederland jaar in opdracht van VWS, om zo een bijdrage te leveren aan de opening van het sociale leven. Omdat Nederland nog geen ervaring had met het gebruik van Coronatesten voor evenementen werden in april en mei eerst pilots gehouden om het systeem te testen. Tijdens deze zogenaamde Fieldlabs bezochten meer dan 16.000 mensen weer verschillende evenementen, zoals de Keukenhof, het Eredivisie voetbal en het Eurovisie Songfestival, dat dankzij een speciale testlocatie bij Ahoy doorgang kon vinden.

In april en mei werd de markt betrokken om in korte tijd een fijnmazig netwerk op te zetten van meer dan 100 locaties door heel Nederland. Zo kon er weer publiek aanwezig zijn bij het EK Hockey en maakten meer dan 80.000 mensen een testafspraak om hun elftal aan te moedigen bij EURO 2020. Eind juni liep het aantal testen snel op voor bezoeken aan discotheken en cafés en uiteindelijk werd 2 juli 2021 de drukste dag van het jaar, met meer dan 186.000 testafspraken.

Tijdens de zomer werd Testen voor Toegang ingezet voor geplaceerde evenementen en zakte het aantal testen terug tot circa 50.000 tot 100.000 per week terwijl de vaccinatiecampagne volle toeren draaide. Maar het testen bleef van belang om ook mensen zonder vaccinatie- of herstelbewijs te voorzien van een coronatoegangsbewijs. In het najaar nam het aantal toegangstesten dan ook gestaag toe, tot meer dan een half miljoen per week in november. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen werd het systeem voor toegangstesten eind oktober opengesteld voor alle testaanbieders die aan de voorwaarden voldeden. Zo werden meer dan 850 locaties gerealiseerd met 26 bedrijven en kan vandaag vrijwel iedereen binnen 30 minuten een testlocatie bereiken.

In totaal werden meer dan 7,8 miljoen afspraken geboekt en iets meer dan 7 miljoen testen afgenomen, waarvan bijna 70% in de laatste 3 maanden van het jaar. Bezoek aan een restaurant of café was de meest populaire reden voor een bezoek aan de teststraat, met 2,4 miljoen afspraken, gevolgd door bezoek van een evenement (1,2 miljoen), discotheek (800.000),  bezoek van een sportwedstijd (620.000) of zelf sporten (600.000). De meeste boekingen werden gemaakt in de regio Amsterdam-Amstelland (1 miljoen). Hier bevond zich ook de drukste testlocatie van het land: bij de RAI in Amsterdam lieten bijna 100.000 mensen zich dit jaar testen om er weer op uit te kunnen.