people on park during daytime

16.000 toeschouwers bij EK voetbal met Testen voor Toegang

In het weekend van 11 t/m 13 juni maakten 33.000 mensen een testafspaak voor een sociale activiteit of evenement. Circa de helft boekte een corona-test voor toegang tot de EK wedstrijd van het Nederlands elftal op zondag 13 juni, waarbij 16.000 toeschouwers welkom waren. Daarnaast bezochten 4.000 mensen een concert of voorstelling waarbij gebruik werd gemaakt van Coronatoegangsbewijzen.

Tom Middendorp, Voorzitter van Stichting Open Nederland: “Zondag zagen wij 16.000 mensen die de pandemie weer even konden vergeten om oranje live aan te moedigen in de Arena. We zijn nu voorbereid voor dit soort evenementen met testlocaties door het hele land om daarmee het openingsplan van de Rijksoverheid te ondersteunen en het sociale leven in Nederland steeds verder te openen.”

Sinds begin juni zet de Rijksoverheid toegangstesten in om op veilige wijze meer mensen toe te laten bij sportwedstrijden, theaters, horeca of andere sociale activiteiten. In de eerste twee weken maakten 78.000 mensen hier gebruik van en voor de komende maanden hebben zich al meer dan 300 evenementen gemeld met in totaal circa 3,8 miljoen bezoekers. Om dit de ondersteunen heeft Stichting Open Nederland in opdracht van het ministerie van VWS meer dan 75 testlocaties gerealiseerd door het hele land.

Bezoekers kunnen een gratis test boeken via www.testenvoortoegang.nl en hun negatieve testuitslag omzetten in een coronatoegangsbewijs via de CoronaCheck-app of via www.coronacheck.nl. Zo kan aan de deur betrouwbaar en snel geverifieerd worden of iemand de afgelopen 40 uur negatief is getest op corona.